zondag 18 juli 2010

Multicultureel Stockholm

Wat me opvalt in Stockholm is de hoe multicultureel de stad, iets wat Amsterdam mist. Ja, in mijn optiek is Amsterdam niet multicultureel ondanks de 179 verschillende culturen die we in Amsterdam hebben. In Amsterdam zijn de culturen over het algemeen niet gemengd, iedereen zit in een groepje. Marokkanen bij Marokkanen, Surinamers bij Surinamers etc. En bij koppels weten we genoeg, de combinatie van Marokkaanse vrouw bij een Nederlandse is nog te vinden.

In Stockholm is dit niet zo. Veel gemengde koppels. Ik verwachte zelf niet dat er vele culturen zouden zijn in Zweden, het leven zit vol verrassingen. Echter de twee veel voorkomende nationaliteiten kan ik niet plaatsen. De ene zijn Noord-Afrikanen, zonder twijfel, maar of het Tunesiërs zijn of Libiërs etc ik zou het niet weten. De tweede zijn naar mijn idee afkomstig uit Somalië of Ethiopië. Ik kan het niet zo snel vinden op internet en het is nogal onbeschoft om rechtstreeks te vragen waar iemand vandaan komt, in het buitenland lijkt me.

Afgezien daarvan, raad ik de multiculturele Japanse sushi van Kista heel erg af. In het overdekte winkelcentrum is er een food court. Dit is onze vast thuishaven voor avondeten. Eergisteren probeerde we de sushi tent. Nooit en nooit meer. De sushi had totaal geen smaak, helemaal geen smaak en de soja saus zorgde voor smerige zoute toevoeging aan het eten. Om het geheel af te maken was de miso soep gelijk water wat te vinden is in de Prinsengracht, puur slootwater. We spoelden de sushi en de slok miso soep weg met flink wat cola en keerde terug naar onze kamer.



Greetz,

TyKH

1 opmerking: